19 Ocak 2010 Salı

AKİS SANATI

En sevdiğim sanatlardan biridir akis sanatı,elbette edebiyatın tüm ürünleri tüm zenginlikleri güzel;insan yaratıları güzel...Cümle kurgusunda ya da mısralar arasında görülen ayna yansımasına(simetri) akis denmektedir.

Molier Ustadan bir örnek verelim."Yemek için yaşamamalı; Yaşamak için yemeli!"diyor usta yazar bir komedisinde.Görüldüğü gibi 1. önerme sanki aynadan yansıyorcasına (tersine dönerek) ama doğru bir mantık kurgusuyla yineleniyor ve 2. önermeyi oluşturuyor.Bu kurgu, okuyucuda bir tad bırakıyor.


Didem ruhunu gözler, gözler ruhunu didem
Kıblem olalı kaşın, kaşın olalı kıblem
(Nazım)


Her inişin bir yokuşu, her yokuşun bir inişi vardır.(Atasözü)

Cihânda âdem olan bî-gam olmaz
Anunçün bî-gam olan âdem olmaz

Eskiden vardım ben, şimdi hiçim ben
Şimdi bir hiçim ben, eskiden vardım (Necâtî)

İzmir'in denizi kız
Kızı deniz kokar
Sokakları hem kız hem deniz kokar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder